Jak pszczoły wylecą wiosną 2014 roku z ula, to się dowiedzą, że w tym okresie co zimowały, to unijni fachowcy od GMO coś wykombinowali w sprawie miodu i pyłku.
1.Decyzja wykonawcza Komisji z dnia 6 listopada 2013 r. zezwalająca na wprowadzenie do obrotu, na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady, pyłku wyprodukowanego z kukurydzy MON 810 (MON- ØØ81Ø-6) (notyfikowana jako dokument nr C (2013) 4743) (2013/649/UE). W decyzji napisano m.in. że: „w dniu 19 grudnia 2012 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) wydał pozytywną opinię zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003.Stwierdził on, że genetycznie zmodyfikowana kukurydza MON 810 nie stanowi dodatkowego zagrożenia dla zdrowia w razie zastąpienia pyłku z kukurydzy niezmodyfikowanej genetycznie pyłkiem MON 810 w żywności lub jako żywność (…)Niniejszym zezwala się na wprowadzanie do obrotu pyłku wyprodukowanego z kukurydzy MON 810 stanowiącego żywność lub składnik żywności bądź wchodzącego w skład żywności lub składnika żywności, do celów art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003, zgodnie z warunkami określonymi w niniejszej decyzji.”
2. Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 15 stycznia 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Rady 2001/110/WE odnoszącą się do miodu (COM(2012)0530 – C7-0304/2012 – 2012/0260(COD))
W poprawkach zapisano m.in.: (…)
(1c) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 1 definiuje „składnik” jako każdą substancję użytą przy wytworzeniu lub przygotowywaniu środka spożywczego i nadal obecną w produkcie gotowym, nawet w zmienionej formie. Definicja ta implikuje celowe wykorzystanie danej substancji przy wytworzeniu lub przygotowaniu środka spożywczego. Uwzględniając naturalny charakter miodu, a zwłaszcza naturalne przyczyny obecności komponentów szczególnych dla miodu, w tym także pyłku, konieczne jest wyjaśnienie, że ani pyłek, ani żaden inny komponent szczególny dla miodu nie powinny być uznawane za „składniki” miodu w rozumieniu przepisów rozporządzenia (UE) nr 1169/2011.
(…)
(1d) Ponieważ miód jest produktem naturalnym, nie powinien podlegać wymogowi etykietowania w postaci wykazu składników.
(…)
(1e) Środki w zakresie współistnienia upraw na szczeblu państw członkowskich ustanowione zgodnie z art. 26a dyrektywy 2001/18/WE powinny gwarantować brak konieczności przeprowadzania standardowych analiz miodu, między innymi poprzez wprowadzenie wymogów dotyczących minimalnej odległości.
(…)
5. Pyłku, który jest naturalnym komponentem szczególnym dla miodu, w rozumieniu art. 2 ust. 2 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 1169/2011, nie uznaje się za składnik produktów określonych w załączniku 1 do niniejszej dyrektywy.
3. W uzasadnieniu wprowadzenia rozporządzenia Rady Ministrów RP:
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 stycznia 2013 r. w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810 (Dz.U. 2013 nr 0 poz. 39, z póżn. zm.)
zapisano m.in., że zakaz wprowadza się na „podstawie art. 104 ust. 9 ustawy z dnia 9 1istopada 2012 r. o nasiennictwie (Dz. U. poz. 1512). „Zgodnie z art. 16 ust. 2 lit. c dyrektywy Rady 2002/53/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie Wspólnego katalogu odmian gatunków roślin rolniczych (Dz. Urz. WE L 193 z 20.07.2002, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 36, str. 281, z późn. zm.), państwo członkowskie może po zgłoszeniu, w przypadku genetycznie zmodyfikowanych odmian mieć prawo zabronić stosowania danej odmiany na całym terytorium swojego kraju lub na jego części lub ustanowić właściwe warunki uprawy danej odmiany dla przypadków uwzględnionych pod lit. c, zgodnie z warunkami stosowania produktów będących wynikiem takiej uprawy, jeżeli są istotne przyczyny inne niż wcześniej wymienione lub które mogłyby być wymienione w związku z procedurą, o której mowa w art. 10 ust. 2, uznając, że dana odmiana stwarza zagrożenie dla zdrowia ludzkiego lub dla środowiska.”
„Przesłanki do wprowadzeniu zakazu stosowania materiału siewnego odmiangenetycznie zmodyfikowanej kukurydzy MON 810:
– Zagrożenie zanieczyszczeniem genetycznie zmodyfikowanym pyłkiem miodów produkowanych na terenie Polski i wynikających z tego szkód ekonomicznych dla hodowców pszczół i możliwej utraty ich pozycji rynkowej
(…)
– Brak autoryzacji pyłku genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy MON 810 zgodnie z przepisami UE.
(…)
– Dodatkowe aspekty bezpieczeństwa.
Polska z powagą traktuje wszystkie badania, które określają wpływ genetycznie zmodyfikowanego pyłku kukurydzy MON 810, jak też wpływ genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy MON 810 na zdrowie ludzi, zwierząt, bądź na środowisko naturalne. Wątpliwości odnośnie pełnego bezpieczeństwa tego produktu stały się podstawą wprowadzenia zakazów dla tego produktu przez Republikę Węgierską w 2006 r., Republikę Francuską w 2008 r. oraz przez Republikę Austrii w 1999 r. Powody naukowe, które przedstawiły wymienione kraje, Rzeczpospolita Polska w pełni popiera i są one kolejną przesłanką, aby wprowadzić zakaz jego stosowania również na terytorium Polski.
– zgodnie z Decyzją Wykonawczą Komisji z dnia 6 listopada 2013 r. zezwalającą na wprowadzenie do obrotu, na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady, pyłku wyprodukowanego z kukurydzy MON 810,
– zgodnie z Poprawkami przyjętymi przez Parlament Europejski w dniu 15 stycznia 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Rady 2001/110/WE odnoszącą się do miodu (COM(2012)0530 – C7-0304/2012 – 2012/0260(COD))
Polska może nie mieć podstaw do utrzymania w/w zakazu w oparciu o przytoczone uzasadnienie i przedstawione przesłanki.
5. We WSPÓLNYM KATALOGU ODMIAN ROŚLIN ROLNICZYCH. KOMISJA EUROPEJSKA 32. pełne wydanie (2013/C 379 A/01) 28.12.2013 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej C 379 A/1 przybyło kilka odmian kukurydzy MON810,
zatem Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zakazu, już powinno zostać zmienione.
W oparciu o dostępne informacje rodzi się także pytanie, na które odpowiem wkrótce, czy zakaz stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy GMO MON 810 w 2013 roku był faktycznie przestrzegany.
http://www.radiownet.pl/publikacje/gmo-w-miodzie-pszczoly-sie-zdziwia-na-wiosne#/publikacje/gmo-w-miodzie-pszczoly-sie-zdziwia-na-wiosne
GMO w miodzie. Pszczoły się zdziwią na wiosnę…
autor: Roman Andrzej Śniady
GMO w miodzie. Pszczoły się zdziwią na wiosnę…
Jak pszczoły wylecą wiosną 2014 roku z ula, to się dowiedzą, że w tym okresie co zimowały, to unijni fachowcy od GMO coś wykombinowali w sprawie miodu i pyłku.
1.Decyzja wykonawcza Komisji z dnia 6 listopada 2013 r. zezwalająca na wprowadzenie do obrotu, na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady, pyłku wyprodukowanego z kukurydzy MON 810 (MON- ØØ81Ø-6) (notyfikowana jako dokument nr C (2013) 4743) (2013/649/UE). W decyzji napisano m.in. że: „w dniu 19 grudnia 2012 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) wydał pozytywną opinię zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003.Stwierdził on, że genetycznie zmodyfikowana kukurydza MON 810 nie stanowi dodatkowego zagrożenia dla zdrowia w razie zastąpienia pyłku z kukurydzy niezmodyfikowanej genetycznie pyłkiem MON 810 w żywności lub jako żywność (…)Niniejszym zezwala się na wprowadzanie do obrotu pyłku wyprodukowanego z kukurydzy MON 810 stanowiącego żywność lub składnik żywności bądź wchodzącego w skład żywności lub składnika żywności, do celów art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003, zgodnie z warunkami określonymi w niniejszej decyzji.”
2. Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 15 stycznia 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Rady 2001/110/WE odnoszącą się do miodu (COM(2012)0530 – C7-0304/2012 – 2012/0260(COD))
W poprawkach zapisano m.in.: (…)
(1c) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 1 definiuje „składnik” jako każdą substancję użytą przy wytworzeniu lub przygotowywaniu środka spożywczego i nadal obecną w produkcie gotowym, nawet w zmienionej formie. Definicja ta implikuje celowe wykorzystanie danej substancji przy wytworzeniu lub przygotowaniu środka spożywczego. Uwzględniając naturalny charakter miodu, a zwłaszcza naturalne przyczyny obecności komponentów szczególnych dla miodu, w tym także pyłku, konieczne jest wyjaśnienie, że ani pyłek, ani żaden inny komponent szczególny dla miodu nie powinny być uznawane za „składniki” miodu w rozumieniu przepisów rozporządzenia (UE) nr 1169/2011.
(…)
(1d) Ponieważ miód jest produktem naturalnym, nie powinien podlegać wymogowi etykietowania w postaci wykazu składników.
(…)
(1e) Środki w zakresie współistnienia upraw na szczeblu państw członkowskich ustanowione zgodnie z art. 26a dyrektywy 2001/18/WE powinny gwarantować brak konieczności przeprowadzania standardowych analiz miodu, między innymi poprzez wprowadzenie wymogów dotyczących minimalnej odległości.
(…)
5. Pyłku, który jest naturalnym komponentem szczególnym dla miodu, w rozumieniu art. 2 ust. 2 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 1169/2011, nie uznaje się za składnik produktów określonych w załączniku 1 do niniejszej dyrektywy.
(…)
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P7-TA-2014-0028&language=PL&ring=A7-2013-0440
Dyrektywa Rady 2001/110/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. odnosząca się do miodu
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2001L0110:20020201:PL:PDF
3. W uzasadnieniu wprowadzenia rozporządzenia Rady Ministrów RP:
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 stycznia 2013 r. w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810 (Dz.U. 2013 nr 0 poz. 39, z póżn. zm.)
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20130000039&min=1,
zapisano m.in., że zakaz wprowadza się na „podstawie art. 104 ust. 9 ustawy z dnia 9 1istopada 2012 r. o nasiennictwie (Dz. U. poz. 1512). „Zgodnie z art. 16 ust. 2 lit. c dyrektywy Rady 2002/53/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie Wspólnego katalogu odmian gatunków roślin rolniczych (Dz. Urz. WE L 193 z 20.07.2002, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 36, str. 281, z późn. zm.), państwo członkowskie może po zgłoszeniu, w przypadku genetycznie zmodyfikowanych odmian mieć prawo zabronić stosowania danej odmiany na całym terytorium swojego kraju lub na jego części lub ustanowić właściwe warunki uprawy danej odmiany dla przypadków uwzględnionych pod lit. c, zgodnie z warunkami stosowania produktów będących wynikiem takiej uprawy, jeżeli są istotne przyczyny inne niż wcześniej wymienione lub które mogłyby być wymienione w związku z procedurą, o której mowa w art. 10 ust. 2, uznając, że dana odmiana stwarza zagrożenie dla zdrowia ludzkiego lub dla środowiska.”
„Przesłanki do wprowadzeniu zakazu stosowania materiału siewnego odmiangenetycznie zmodyfikowanej kukurydzy MON 810:
– Zagrożenie zanieczyszczeniem genetycznie zmodyfikowanym pyłkiem miodów produkowanych na terenie Polski i wynikających z tego szkód ekonomicznych dla hodowców pszczół i możliwej utraty ich pozycji rynkowej
(…)
– Brak autoryzacji pyłku genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy MON 810 zgodnie z przepisami UE.
(…)
– Dodatkowe aspekty bezpieczeństwa.
Polska z powagą traktuje wszystkie badania, które określają wpływ genetycznie zmodyfikowanego pyłku kukurydzy MON 810, jak też wpływ genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy MON 810 na zdrowie ludzi, zwierząt, bądź na środowisko naturalne. Wątpliwości odnośnie pełnego bezpieczeństwa tego produktu stały się podstawą wprowadzenia zakazów dla tego produktu przez Republikę Węgierską w 2006 r., Republikę Francuską w 2008 r. oraz przez Republikę Austrii w 1999 r. Powody naukowe, które przedstawiły wymienione kraje, Rzeczpospolita Polska w pełni popiera i są one kolejną przesłanką, aby wprowadzić zakaz jego stosowania również na terytorium Polski.
(…)
http://bip.kprm.gov.pl/kpr/form/r629,Projekt-rozporzadzenia-Rady-Ministrow-w-sprawie-zakazu-stosowania-materialu-siew.html
4.Można teraz przyjąć, że:
– zgodnie z Decyzją Wykonawczą Komisji z dnia 6 listopada 2013 r. zezwalającą na wprowadzenie do obrotu, na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady, pyłku wyprodukowanego z kukurydzy MON 810,
– zgodnie z Poprawkami przyjętymi przez Parlament Europejski w dniu 15 stycznia 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Rady 2001/110/WE odnoszącą się do miodu (COM(2012)0530 – C7-0304/2012 – 2012/0260(COD))
Polska może nie mieć podstaw do utrzymania w/w zakazu w oparciu o przytoczone uzasadnienie i przedstawione przesłanki.
5. We WSPÓLNYM KATALOGU ODMIAN ROŚLIN ROLNICZYCH. KOMISJA EUROPEJSKA 32. pełne wydanie (2013/C 379 A/01) 28.12.2013 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej C 379 A/1 przybyło kilka odmian kukurydzy MON810,
zatem Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zakazu, już powinno zostać zmienione.
W oparciu o dostępne informacje rodzi się także pytanie, na które odpowiem wkrótce, czy zakaz stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy GMO MON 810 w 2013 roku był faktycznie przestrzegany.
© Roman Andrzej Śniady, Wrocław, 31/01/2014
http://www.radiownet.pl/publikacje/gmo-w-miodzie-pszczoly-sie-zdziwia-na-wiosne#/publikacje/gmo-w-miodzie-pszczoly-sie-zdziwia-na-wiosne